Nyskabende forskning på feltet
Der er allerede meget konkret erfaring på området, men nylig forskning fører egentligt bevis for at et grundigt arbejde med formgivning af selve klasseværelset kan resultere i, at børns indlæring inden for særligt de boglige fag øges betydeligt.
Forskningsprojektet er gennemført på University of Salford i Manchester, UK, i et team under Peter Barett, professor i ledelse af byggeri og ejendom. Projektets titel er HEAD (the Holistic Evidences and Design Project)². Teamet konkluderede, at forskelle i fysiske karakteristika for klasseværelser gav en variation i fremskridt for læring på 16 % i løbet af et år blandt de 3.766 skolebørn, der indgik i studierne. Kort sagt: jo bedre klasseværelser er formgivet, des bedre klarer børn sig bogligt.
De vitale elementer i formgivningen
Resultaterne i HEAD-undersøgelsen afslører, at nedenstående elementer i formgivningen er af helt grundlæggende betydning for, at læring i et klasseværelse bliver styrket.
Det er første gang, man har ført isoleret bevis for effekten af den samlede formgivning af rum på brugere i virkelige situationer. Tidligere har man studeret enkeltstående elementer som for eksempel luftkvalitet. Indtil nu har det dog hovedsageligt været formodninger, der har ligget til grund for opfattelsen af, hvordan alle rummets elementer samlet set påvirker mennesker i virkeligheden.
Hen over tre år udførte forskerne på HEAD-projektet detaljerede undersøgelser af 153 klasseværelser fordelt på 27 meget forskellige skoler, mens de samlede statistikker for indlæring blandt de elever, der opholdt sig i rummene.
Betydningen af sensoriske faktorer
Forskerne fandt frem til resultaterne ved at isolere en bred variation af rummets sensoriske faktorer fra andre faktorer, som for eksempel eleverne selv og deres lærere, ved hjælp af statiske bearbejdning af data.
Som de bemærkede i deres forskningsrapport: “Det viser sig overraskende, at skolen som helhed (f.eks. størrelse, navigation, fagspecifikke faciliteter eller legearealer) ikke synes at være nær så vigtig som formgivningen af de enkelte klasseværelser. Budskabet er, at hvert eneste klasseværelse skal formgives grundigt”.
I e-bogen "Byg bedre skoler: 6 designelementer, der hjælper børns indlæring" kan du se guidelines for, hvordan resultaterne i HEAD-projektet kan implementeres i udviklingen af læringsmiljøer.
Det giver desuden mening at overveje, hvordan principperne for at skabe rammer for optimal læring kan omsættes til byggerier med andre aktiviteter. Mens vi bygger bedre klasseværelser, hvorfor så ikke bygge endnu bedre sundhedsfaciliteter, bedre arbejdspladser og endnu bedre boliger?
Kilder
- SINPHONIE final report
- Clever Classrooms – Resumé af HEAD-projektet