Peder Lykke skole - interview med lærer
CO₂ som nøgleindikator
Vi ved, at luftkvaliteten inden døre påvirker både helbred og ydeevne. Men hvilken indikator bliver generelt brugt for indendørs luftkvalitet på skoler og i andre læringsmiljøer?
CO₂ (karbondioxid) er den mest relevante indikator for indendørs luftkvalitet, idet CO₂ er væsentlig for mennesker, uanset om de befinder sig i hjemmet, på arbejdspladsen eller på skolen. CO₂ måles i ppm (parts per million).
Mængden stiger inden døre som et resultat af menneskelig aktivitet og kan kun sænkes via ventilation. Høje koncentrationer af CO₂ kan i sig selv have negative konsekvenser, men CO₂ er også en brugbar målestok for den overordnede luftkvalitet, herunder for tilstedeværelsen af en række forurenende partikler. Som en tommelfingerregel kan man sige, at jo højere mængde CO₂ der er i et rum, des flere forurenende partikler kan man generelt forvente sig.
Hvad udgør god luftkvalitet?
Der er cirka 400 ppm CO₂ i udendørs luft. Åndedrættet producerer CO₂, så den indendørs luft vil altid indeholde en højere koncentration af CO₂, når der er mennesker til stede.
Hvis niveauet for CO₂ ligger under cirka 1150 ppm, betragtes luftkvaliteten som god. Et niveau på 1400 ppm er acceptabelt i kortere perioder. Hvis mængden overstiger 1600 ppm, er det tegn på dårlig luftkvalitet, som man kun bør udsættes for i meget korte tidsintervaller.
Nu, hvor vores nøgleindikator er på plads, er det tid til at se nærmere på, hvordan arkitekter og designere kan forbedre luftkvaliteten i bygninger.