VELUX Daylight Visualizer oplyser et nybygget skoleakademi
Der blev bestilt et nyt skolebygningsprojekt med en klar designvision - at levere et enestående læringssted, der bedst muligt tjener eleverne og lokalsamfundet.
Forståelse af dagslysniveaufaktorer forbedrer indlæring
Skolens design er en superblok med stålrammer og et komprimeret grundplan med rum fordelt på fire etager. I hovedbygningen oplyses klasselokalerne af dagslys fra lodrette glaspartier. Større fællesrum som f.eks. den store sal, gangene, en spisesal og et dramastudie findes i hjertet af bygningen. Dagslyset i disse fællesrum tilføres gennem taget.
Aktivitetsrum som gymnastiksalen, et motionsrum og biblioteket krævede specifikke dagslysniveauer for at overholde kravene i specifikationerne for output fra Department for Education (DfE). Centrale placeringer med et dybt plan krævede også et beregnet dagslysdesign, hvilket fik Pozzoni Architects til at invitere VELUX Commercial til at samarbejde om projektet og bistå med evalueringen af dagslysforsyningen.
Analyse af dagslysniveauet forenkler komplekse designmål
Det oprindelige design for akademiet omfattede seks tagområder med 24 vandrette dagslysindfaldsveje af forskellig form og størrelse. Inden TACE Engineering Practice gennemgik bygningsdesignet for at få bekræftet, at DfE-kravene var opfyldt, blev en tidlig 3D-model analyseret for dagslysforhold med Daylight Visualizer.
Simulerede dagslysfaktorer var i stand til præcist at forudsige dagslysniveauet, mængden, fordelingen og udseendet af et rum, når det er oplyst af naturligt lys. Dataene blev derefter fortolket og præsenteret i en dagslysrapport af VELUX Commercial, som gav uventede resultater.
Forståelse af analyse for at optimere omkostningseffektiviteten
Det blev forslået at reducere antallet af tagvinduer fra 24 til 18 og i et område helt at fjerne tagvinduer. Reduktionen fra 24 til 18 åbninger ville medføre en reduktion af leverings- og installationsomkostningerne med 33 %, hvilket svarer til en besparelse på ca. 49 000 GBP.
Analysen viste også, at en reduktion af antallet af åbninger og en ændring af størrelse, type, vinkel og placering ville forbedre kvaliteten af dagslyset betydeligt og forbedre akustikken for at skabe en følelse af harmoni i skolen